“Een kijkje achter de schermen van de telefonische hulpdienst van ADF”
Geschreven door Marja Bosch, Coördinator van de telefonische hulpdienst.

Bij de ADF stichting werken wij met vrijwilligers die actief zijn bij de telefonische hulpdienst (THD). Wij zijn allemaal ervaringsdeskundig.  De ene collega heeft zelf ervaring met angst, dwang of fobie en een andere collega maakt dit mee in zijn/haar gezin of directe omgeving. Aan de telefoon krijgen wij hier ook wel vaak een vraag over. Soms vertellen wij iets meer over onze persoonlijke ervaringen en dat kan voor degene die belt soms heel verhelderend zijn.

Wij ervaren dagelijks dat het erg druk kan zijn aan de telefoonlijn. In principe zijn wij elke werkdag met 2 collega’s van 9.00 tot 13.30 uur bereikbaar. Daarna gaat het bandje erop. Jammer genoeg gebeurt het ook wel dat wij 1 lijn moeten sluiten, omdat een collega die dag verhinderd is. Op dit moment hebben we geen vrijwilligers die op vrijdag de telefoon aan kunnen nemen, vandaar dat we tijdelijk niet bereikbaar zijn op vrijdag.

Wanneer het druk is en wanneer we niet bereikbaar zijn, hoor je het bandje. Je kunt dan een mail sturen naar info@adfstichting.nl met het verzoek om te worden terug gebeld. Wij bellen je dan zo spoedig mogelijk terug. Ik ben zelf op maandag werkzaam bij de THD en lees bijna iedere dag de binnenkomende mails.

Stel dat je niemand aan de lijn krijgt en je wil graag terug gebeld worden, dan kun je het volgende doen:

  • Stuur een mail naar info@adfstichting.nl
  • Vertel wanneer je hebt gebeld.
  • Als je dat wilt kun je in de mail kort uitleggen wat je hulpvraag is, waar belde je voor?
  • Vermeld je naam en telefoonnummer, zodat we je terug kunnen bellen.

Elke dag lees en beantwoord ik de mail. We zullen proberen om een terugbel moment af te spreken. In de mail doe ik alvast een voorstel voor een datum en tijd. Deze terugbel afspraak gaat door op het moment dat je een bevestiging van de afspraak hebt terug gestuurd. Als het tijdstip niet uitkomt, kunnen we uiteraard kijken naar een ander moment.

Het is lastig om een precieze tijd af te spreken, omdat het soms heel druk is en dan kan het iets later worden voor we je terug bellen.

Wij als team van de THD ervaren dat wij veel mensen van dienst kunnen zijn. We bieden mensen een luisterend oor, een woord van troost en begrip, advies m.b.t. het zoeken naar een deskundige therapeutische instelling. We weten dat de wachtlijsten lang kunnen zijn, dat kan teleurstelling en frustratie opleveren. Samen proberen we te kijken naar hulpverlening die bij jou past en we geven tips om het dagelijks leven wat aangenamer te maken.

Wij zijn er voor jou en dat doen we graag.

Namens alles collega’s van de THD wens ik je het alle beste en wie weet spreken we elkaar binnenkort.

Vriendelijke groeten Marja Bosch.
Coördinator van de THD.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *