Lotgenotencontact

Bij het lotgenotencontact van de ADF stichting vind je begrip en steun. Hier zie je Welmoed en Ineke van de lotgenotencontactgroep Leeuwarden.

LET OP: in verband met het coronavirus is ons kantoor momenteel gesloten en vinden er geen fysieke lotgenotenbijeenkomsten plaats. Lees hier welke maatregelen de ADF stichting nog meer genomen heeft.
————————————

BibberBar

Wel ben je welkom bij ons online lotgenotencontact. Geef je hier op voor de gratis online meetings van de BibberBar. Je krijgt dan vanzelf een uitnodiging. In de BibberBar zitten mensen zoals jij. Mensen die last hebben van angst, dwang, paniek of depressie. Zolang de lockdown voortduurt kun je hier iedere week gratis terecht. En het is niet alleen maar serieus, er wordt ook gelachen! Kom je ook een keer langs?

Meeting BibberBar

Hoe werkt het?

De host stelt aan het begin van de meeting een vraag die iedereen mag beantwoorden (maar het hoeft niet). Dan delen we het uur als volgt in:

• De host stelt aan het begin van de meeting een vraag en iedereen mag antwoorden (maar dat hoeft niet). We delen het uur als volgt in:
  • 20.00-20.30 Met de hele groep. Als je antwoord wil geven op de vraag, steek je je hand op. De host gaat in gesprek met de mensen die de vraag willen beantwoorden en de rest luistert. We reageren niet op elkaar. Iedereen heeft zijn microfoon uit, behalve degene die aan het woord is en de host.
  • 20.30-20.45 De host splitst de groep op in kleine groepjes. In de kleine groepjes zet je je microfoon aan en praat je met elkaar over de vraag die eerder is gesteld, deel je ervaringen met elkaar en luister je naar elkaar.
  • 20.45-21.00 We komen weer met de hele groep bij elkaar. Als je wil kun je nog wat delen over jezelf of vertellen hoe het ging in het groepje waar je bij zat.

Waarom reageren we niet op elkaar?

Het luisteren zonder dat je op elkaar mag reageren zorgt voor rust en verdiept de aandacht. We luisteren naar elkaar zonder oordeel en komen niet meteen met tips. En luisteren, écht luisteren,👂 is zo zeldzaam geworden in onze drukke wereld. Hoe vaak heb je niet het gevoel dat iemand maar met een half oor bij je verhaal is? In de BibberBar luisteren we écht. Daar knapt een mens van op.

Wil je erbij zijn?

Laat je mailadres hier achter. Dan ontvang je maandagavond een linkje naar de meeting. En oh ja, het is GRATIS. 🍀

De BibberBar wordt gesponsord door Landzijde.

Aanvullend op behandeling

Een lotgenotencontactgroep is geen therapiegroep en ook geen behandelprogramma. De groep kan een belangrijke rol spelen in jouw leven, mogelijk naast je behandeling. Heb je net een therapie achter de rug en heb je even geen begeleiding? Dan zijn de lotgenotenbijeenkomsten zeker een aanrader. Veel deelnemers geven na afloop aan dat het ze helpt om door te gaan met de dingen die ze geleerd hebben in hun eerdere behandeling. Zo zorgen ze dat de angst niet weer de baas wordt in hun leven.

Twijfel je, of wil je graag van ons weten hoe lotgenotencontact jou kan helpen?  Neem dan vooral contact met ons op.

Waar?

Er zijn verschillende lotgenotencontactgroepen in het land. Je vindt het overzicht verderop op deze pagina.

Verschillende groepen?

Er zijn groepen voor mensen met angstklachten, met dwangklachten en zogenoemde combinatiegroepen. Hierin komen angst- én dwangklachten aan bod.

Lotgenoten komen minstens één serie van vijf bijeenkomsten als vaste groep bij elkaar. Meestal is dat één avond per maand. De bijeenkomsten beginnen rond 19.30 uur en duren ongeveer twee uur.

Kosten?

Voor de deelname aan een lotgenotengroep gelden de volgende kosten voor in totaal vijf bijeenkomsten:

Vrienden van ADF: €25,-.
Niet-donateurs: €50,-.

Het is niet nodig om Vriend te worden om deel te nemen aan de lotgenotencontactgroepen, maar dat heeft wel veel voordelen. Als Vriend van de ADF stichting kun je gebruik maken van al onze diensten, waaronder ons uitgebreide therapeutennetwerk. Ook kun je meedoen aan trainingen tegen een lager tarief. Het is uiteraard vanzelfsprekend mogelijk om tijdens jouw aanmelding gelijk Vriend te worden.

Tip! Een deel van de kosten wordt misschien vanuit je (aanvullende) zorgverzekering vergoed. Check dit bij je verzekeraar.

Aanmelden

LET OP: in verband met het coronavirus is ons kantoor momenteel gesloten en vinden er geen lotgenotenbijeenkomsten plaats in het gehele land. Lees hier welke maatregelen de ADF stichting nog meer genomen heeft.

Let op: deelnemers moeten 18 jaar of ouder zijn.

Na betaling ontvang je een bevestiging van deelname met tijd en plaats. Na inschrijving belt of mailt één van de begeleiders je om kennis te maken.

Bij interesse of vragen kun je ook een mailtje sturen naar lotgenotencontact@adfstichting.nl of te bellen met 0343 – 518080.

Tip: Wandelingen

In de natuur ga je een verbinding aan met je omgeving en verschuift je focus. Dat is precies wat we opzoeken tijdens onze inspiratiewandelingen. We doen dat door gebruik te maken van onze zintuigen. Wat zie je, hoor je, ruik je? Wat brengt het seizoen met zich mee?

Wil je met ons meewandelen?
Klik hier voor meer informatie.

Ervaringen van een lotgenoot

“Hé, die leuke man … ook hier? En die mooie jonge vrouw … zou zij ook…? Nee, dat kan toch niet. Ze zien er allemaal heel ‘normaal’ uit”. Dat was mijn eerste indruk jaren geleden toen ik voor het eerst deelnam aan een lotgenotengroep van de ADF-stichting. Nog vele keren zou het me verbazen dat zulke ‘normale’ mensen, net als ik, gebukt gingen onder angst of dwang. Ik voelde me minder eenzaam door deze ontmoetingen. “Ik ben dus niet de enige die geplaagd wordt door angsten”.

RobinDeelnemer lotgenotengroep

Video lotgenotencontact Tilburg

Hierin geeft lotgenotencontactbegeleider Mariëlle de Wit een interview aan Omroep Tilburg over het belang van lotgenotencontact.