Lotgenotencontact

Heb je last van angst- of dwang? Dan kan het heel erg opluchten om er over te praten met lotgenoten.

In een lotgenotengroep praat je met anderen over je ervaringen met angst en dwang. Je luistert naar elkaars verhaal, stelt vragen, geeft advies. Er zijn twee ervaringsdeskundige begeleiders bij. Iedereen kan op zijn eigen manier meedoen. De één heeft misschien een manier gevonden om met de situatie om te gaan, de ander nog niet. In de groep kun je tips uitwisselen en elkaar helpen.

Een lotgenotengroep is geen therapiegroep en ook geen behandelprogramma. De groep kan een belangrijke rol spelen in jouw leven, naast je behandeling. Heb je net een therapie achter de rug en heb je even geen begeleiding? Dan zijn de lotgenotenbijeenkomsten zeker een aanrader. Veel deelnemers geven na afloop aan dat het ze helpt om door te gaan met de dingen die ze geleerd hebben in hun eerdere behandeling. Zo zorgen ze dat de angst niet weer de baas wordt in hun leven.
Twijfel je of wil je graag van ons hoe weten hoe het jou kan helpen? Neem dan vooral contact met ons op.

Hé, die leuke man … ook hier? En die mooie jonge vrouw … zou zij ook …? Nee, dat kan toch niet. Ze zien er allemaal heel ‘normaal’ uit”. Dat was mijn eerste indruk jaren geleden toen ik voor het eerst deelnam aan een lotgenotengroep van de ADF-stichting. Nog vele keren zou het me verbazen dat zulke ‘normale’ mensen, net als ik, gebukt gingen onder angst of dwang. Ik voelde me minder eenzaam door deze ontmoetingen. “Ik ben dus niet de enige die geplaagd wordt door angsten”, aldus Annelies die deelneemt in een van de lotgenotengroepen. Haar hele verhaal lees je in de ervaringsverhalen.

Luister hier naar een geluidsfragment van een interview over de lotgenotengroep die in Groningen is gestart!

Praktische informatie
Waar? Er zijn verschillende lotgenotengroepen in het land. Lotgenoten komen minstens één serie van vijf bijeenkomsten als vaste groep bij elkaar. Meestal is dat één avond per maand. De bijeenkomsten beginnen rond 19.30 uur en duren ongeveer twee uur.

Kosten?
Voor de deelname aan een lotgenotengroep ziet het er als volgt uit:
Als je geen vriend bent bedragen de kosten €50
Als je wel vriend bent bedragen de kosten €25

Het is niet nodig om vriend te worden om deel te nemen aan de lotgenotengroepen, maar dat heeft wel veel voordelen. Als vriend kun je gebruik maken van al onze diensten, waaronder ons uitgebreide therapeutennetwerk en deelname aan trainingen tegen een gereduceerd tarief. Het is uiteraard mogelijk om tijdens jouw aanmelding gelijk vriend te worden.
Tip! Een deel van de kosten wordt misschien vanuit je (aanvullende) zorgverzekering vergoed. Ga dit na bij jouw verzekeraar.

Aanmelden?
Gebruik onderstaande inschrijfformulieren om je aan te melden voor een van de lotgenotengroepen.
Na betaling ontvang je een bevestiging van deelname met tijd en plaats. Na inschrijving belt of mailt één van de begeleiders je om kennis te maken.
Bij interesse of vragen kan je ook een mailtje sturen naar lotgenotencontact@adfstichting.nl

Locaties

De inschrijving is gesloten. In het najaar start er een nieuwe groep.
Heb je al interesse? Schrijf je dan in via de inschrijfformulieren onder aan de pagina of stuur een mailtje naar lotgenotencontact@adfstichting.nl

De inschrijving is gesloten. In het najaar start er een nieuwe groep.

Op dit moment hebben we de inschrijving gesloten. Komend najaar starten we weer een nieuwe groep.

Ben je al geïnteresseerd? Meld je vast aan via het inschrijfformulier onderaan deze pagina, of stuur een mailtje naar lotgenotencontact@adfstichting.nl.

De inschrijving is gesloten. In het najaar start er een nieuwe groep.

De inschrijving is gesloten.
In het najaar start er een nieuwe groep. Heb je al interesse?

De inschrijving is gesloten. In het najaar start er een nieuwe groep.

De inschrijving is gesloten. In het najaar start er een nieuwe groep. Heb je al interesse? Schrijf je dan in via de inschrijfformulieren onder aan deze pagina of stuur een mailtje naar lotgenotencontact@adfstichting.nl.

De inschrijving is gesloten. In het najaar start er een nieuwe groep.

Luister hier naar een interview over de lotgenotengroep die in Groningen is  gestart.

De inschrijving is gesloten. In het najaar start er een nieuwe groep. Heb je al interesse? Meld je snel aan via de inschrijfformulieren onderaan deze pagina of stuur een mailtje naar lotgenotencontact@adfstichting.nl.