Sinds April afgelopen jaar heb ik een 4-tal columns geschreven over mijn angsten. Angsten m.b.t. het rijden in de trein en met de auto, maar ook over mijn angsten die verbandhouden met de vakantie en fysieke problemen. Met de column van vandaag wil ik echter een beroep doen op jou als lezer en wellicht mede-lotgenoot. Het uitgangspunt daarbij is om opgedane ervaringen – als het gaat om het omgaan met gevoelens van angst – te delen,  waardoor je beter met je angsten kunt omgaan.

Het gaat hierom.

Stel je hebt over een week een belangrijke gebeurtenis waar je niet onderuit kunt, dus van afzeggen kan geen sprake zijn. Deze gebeurtenis kan voor iedereen anders zijn variërend van een bezoek aan de dokter/ziekenhuis, een rit in een volle trein of bus, het oversteken van een groot plein, een keuring etc. In ieder geval een gebeurtenis waar je als een berg tegenop ziet maar die je niet af kunt zeggen. Een gebeurtenis ook die je al sinds tijden niet bent tegengekomen. Logisch gevolg: spanning alom.

Er zijn mensen die om hun hun angsten aan te kunnen medicijnen (welke dan ook) gebruiken en mensen die bewust geen medicijnen gebruiken. Echter ook mensen die wel medicijnen willen gebruiken maar juist daar moeite mee hebben. Ongeacht tot welke groep jij behoort is mijn vraag de volgende:

Wat doe jij in de dagen voorafgaand aan die belangrijke afspraak om je gedachten rust te geven? Hoe voorkom je dat je dagen van tevoren te gaan lopen piekeren of alles wel gaat zoals je graag wilt? Hoe houd jij de spanning in jouw lijf zo laag mogelijk? (Ik bedoel hiermee niet het nemen van (extra) medicijnen.)

Ja maar…

Niet denken aan wat er fout kan gaan, want juist met dit wat-als-gedrag nemen je angsten toe met alle vervelende gevolgen van dien. Je weet dat het angstmonster in dit soort situaties op de loer ligt en de kunst is het monster geen enkele ruimte te geven. Of in ieder geval zo min mogelijk.

Dat kan voor iedereen totaal anders zijn en hiermee kun je denken aan:

Het maken van puzzels (Sudoku, kruiswoordpuzzels etc.)
Lezen van een afleiden boek (thriller, roman, etc.)
De natuur in (wandelen, bos, de zee etc.)
Rustgevende of juist vrolijke muziek luisteren en meezingen
(Extra) Yoga/Mindfullness
Ademhalingsoefeningen
Elke ochtend tegen je zelf in de spiegel zeggen: Ik kan dit! Of Het gaat mij lukken!
……..

Sudoku

Zelf heb ik nog een Sudoku boekje liggen dat ik jaren geleden heb gekocht en waarin slechts een enkele puzzel is opgelost. Maar dat is voor mij niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat ik d.m.v. die Sudoku puzzel mijn gedachten kan “dwingen”. Van niet meer denken aan die belangrijke treinreis waar ik als een berg tegen op zie naar het voor 100% denken aan de Sudoku oplossing. Ik denk er plots niet meer aan en de spanning in mijn hoofd wordt minder en ook andere klachten nemen af of verdwijnen zelfs. Het wat-als scenario verdwijnt – in ieder geval tijdelijk – naar de achtergrond. Zelfs in de trein op weg naar die afspraak kan ik op mijn mobiel een soortgelijke puzzel opzoeken en daar mijn focus op leggen.

Wat helpt jou?

Geef eens aan wat in jouw geval helpt. Houd je niet in want als het jou maar een beetje helpt, kunnen anderen er wellicht ook iets mee. Alles is mogelijk dus laat eens van je horen!

Gerrit schrijft over zijn (gegeneraliseerde) angst- en paniekstoornis (agorafobie). In het verleden hebben deze zijn leven bepaald en ook nu nog spelen ze een belangrijke rol. De situaties die hij beschrijft hebben daadwerkelijk plaatsgevonden. Als ervaringsdeskundige hoopt hij anderen hiermee te helpen en een hart onder de riem te steken.

1. Ramona
    Ramona zegt:

Bedankt voor deze column! Ik herhaal in mijn hoofd de zin: niet denken maar doen! En daarnaast schrijf ík positieve ervaringen op, gewoon kleine dingetjes. Zoals dat de zon schijnt, dat ik een vogeltje heb horen fluiten. En dan 3 zinnetjes per dag.
    Hopelijk heeft iemand er wat aan.

2. Martine
    Martine zegt:

Toestaan van het angstgevoelens. Vervelend maar door er nuchter naar te kijken en te tolereren zal het op termijn minder worden.
    En gronden, mindfulness en meditatie.

3. Astrid
    Astrid zegt:

Afleiding zoeken, gaan lopen, de natuur in helpt maar is gemakkelijker gezegd als gedaan als je alleen bent en zware jaren achter de rug hebt waarvan sinds ruim 1 jaar corona die mij dit aandeed. Vraag mijzelf af wanneer en hoe het goed komt.

4. Tineke
    Tineke zegt:

Ik herhaal vaak in mijn hoofd als ik in de paniek stand zit. “De dag komt altijd om, vanavond lig ik weer in mijn eigen bed en trek het dekbed weer lekker over mijn hoofd!”

Meepraten?
Draag gerust bij!