PERSBERICHT

Mensen met paniekstoornis krijgen geen coronavaccinatie

DRIEBERGEN, 16 juni 2021 – Mensen met een ernstige angststoornis durven niet naar een GGD-priklocatie. Ze hebben prikangst, zijn vanwege smetvrees bang om besmet te raken met corona of ze durven hun huis niet uit vanwege paniekaanvallen.

De Angst Dwang Fobiestichting roept demissionair minister Hugo de Jonge op om mee te denken over een oplossing. “Onze telefonische hulplijnen staan roodgloeiend met verontruste telefoontjes van mensen met angst en dwangklachten”, zegt directeur Marjolijn van Kooten. “Ze willen wel beschermd worden tegen het coronavirus, maar zijn bang om naar de GGD-priklocatie te gaan.”

Topje van de ijsberg
Ruim 1 miljoen Nederlanders kampt met een angststoornis die hun dagelijks leven in ernstige mate negatief beïnvloedt. Daarvan durft naar schatting een op de drie niet naar een priklocatie. “Mensen met angstklachten zijn niet altijd even assertief en laten niet snel van zich horen”, volgens Gert-Jan Hendriks, bijzonder hoogleraar in de behandeling van angstoornissen. “De mensen die naar de ADF stichting bellen vormen nog maar het topje van de ijsberg.”

Thuis inenten
Angststoornissen zijn de meest voorkomende mentale problemen in Nederland en wereldwijd. “We moeten nadenken over hoe we deze mensen kunnen voorzien van een coronavaccinatie”, volgens hoogleraar Hendriks. “Net zoals dat gebeurt bij mensen in achterstandswijken waar de vaccinatiegraad laag is. Zij worden met busjes bezocht en thuis gevaccineerd. Een dergelijk systeem kan ook een oplossing zijn voor mensen met een ernstige angststoornis.”

1. Anke van Hunen
    Anke van Hunen zegt:

Ik heb zelf een paniekstoornis en mocht afgelopen dinsdag mijn vaccinatie halen. In de weken voorgaand was ik blij dat ik Pfizer of Moderna kreeg ivm de bijwerkingen van de andere vaccins. De vaccinatie zorgde wel voor een verhoogde spanning en geeft nu nog wel wat spanning als ik dingen in mijn lijf voel. Het artikel is heel herkenbaar voor mij. Maar ook een beetje trots op mezelf dat ik het wel gedaan heb.

2. Anke van Hunen
    Anke van Hunen zegt:

Voor mij een heel herkenbaar verhaal.

Zelf heb ik een angst,- en paniekstoornis. Ik was er gespannen toen ik afgelopen dinsdag mijn eerste vaccinatie mocht halen. En dan vooral om de bijwerkingen. Een kleine opluchting was het voor mij dat ik Pfizer of Moderna zou krijgen. Maar zelfs nu let ik op alles wat ik voel, met de gedachte het zal toch niet…… Maar ben wel trots op mezelf dat ik ben gegaan.

3. Josephus
    Josephus zegt:

Bedankt voor de aandacht voor deze vergeten groep. Ook ik hoor hier helaas toe. Tot op heden nog niet gevaccineerd ondanks dat ik, gezien mijn leeftijd, tot een risicogroep behoor. Helaas heeft het, volgens mij, weinig aandacht gekregen. Misschien kunnen jullie een update plaatsen.

Meepraten?
Draag gerust bij!