10 tips voor een goed gesprek

Wil je wel praten over je angst, maar weet je niet hoe? Deze 10 tips van ervaringsdeskundigen helpen je.

1. Wees voorbereid en bewaak je persoonlijke grenzen. Bedenk van tevoren wat je wel en niet kwijt wil.

2. Kies je eigen tijd en plaats.

3. Het is vaak makkelijker om je angst bespreekbaar te maken in een een-op-een gesprek, dan in een groep mensen.

4. Wees eerlijk en praat vanuit jezelf.

5. Noem het beestje bij de naam en draai er niet om heen. Door je stoornis te benoemen, geef je duidelijkheid.

6. Als je het moeilijk vindt om je angststoornis onder woorden te brengen, kun je een angstige situatie omschrijven die iedereen zal herkennen.

7. Bedenk dat je niet de enige bent met een angststoornis.. 1 op de 5 mensen krijgt er in zijn leven mee te maken. Je hoeft je niet te schamen.

8. Als je het moeilijk vindt om het juiste moment te kiezen, dan is de vraag ‘Hoe is het eigenlijk met jou?’ een kans om eerlijk te antwoorden en bijvoorbeeld te zeggen ‘Nou, eigenlijk niet zo goed, want…’. Je kunt natuurlijk alleen vertellen wat je op dat moment kwijt wilt.

9. Mensen hebben vaak meer begrip dan je vooraf denkt. Als jij je angst niet meer verbergt, zal je wellicht nog versteld staan van het begrip dat je krijgt.

10. Bedenk dat delen wederkerig is. Als jij zo moedig bent om je angst bespreekbaar te maken, dan is het voor anderen ook makkelijker om eerlijk te zijn over hun eigen psychische kwetsbaarheid.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Iedere werkdag van 9.00 tot 13.30 uur kun je bellen met een ervaringsdeskundige van onze telefonische hulpdienst: 0343 – 753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan eerst een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Let op: vanwege de maatregelen omtrent het coronavirus, is het helaas momenteel niet mogelijk langs te komen op ons kantoor. De telefonische hulpdienst is wel gewoon bereikbaar: onze vrijwilligers werken vanuit huis.