Lotgenotencontact

Bij het lotgenotencontact van de ADF stichting vind je begrip en steun. Hier zie je Welmoed en Ineke van de lotgenotencontactgroep Leeuwarden.

Lotgenotencontact

We organiseren met de ADF stichting verschillende vormen van lotgenotencontact. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier

Aanvullend op behandeling

Een lotgenotencontactgroep is geen therapiegroep en ook geen behandelprogramma. De groep kan een belangrijke rol spelen in jouw leven, mogelijk naast je behandeling. Heb je net een therapie achter de rug en heb je even geen begeleiding? Dan zijn de lotgenotenbijeenkomsten zeker een aanrader. Veel deelnemers geven na afloop aan dat het ze helpt om door te gaan met de dingen die ze geleerd hebben in hun eerdere behandeling. Zo zorgen ze dat de angst niet weer de baas wordt in hun leven.

Twijfel je, of wil je graag van ons weten hoe lotgenotencontact jou kan helpen?  Neem dan vooral contact met ons op.

Waar?

Er zijn verschillende lotgenotencontactgroepen in het land. Je vindt het overzicht verderop op deze pagina.

Verschillende groepen?

Er zijn groepen voor mensen met angstklachten, met dwangklachten en zogenoemde combinatiegroepen. Hierin komen angst- én dwangklachten aan bod.

Lotgenoten komen minstens één serie van vijf bijeenkomsten als vaste groep bij elkaar. Meestal is dat één avond per maand. De bijeenkomsten beginnen rond 19.30 uur en duren ongeveer twee uur.

Kosten?

Voor de deelname aan een lotgenotengroep gelden de volgende kosten voor in totaal vijf bijeenkomsten:

Vrienden van ADF: €25,-.
Niet-donateurs: €50,-.

Het is niet nodig om Vriend te worden om deel te nemen aan de lotgenotencontactgroepen, maar dat heeft wel veel voordelen. Als Vriend van de ADF stichting kun je gebruik maken van al onze diensten, waaronder ons uitgebreide therapeutennetwerk. Ook kun je meedoen aan trainingen tegen een lager tarief. Het is uiteraard vanzelfsprekend mogelijk om tijdens jouw aanmelding gelijk Vriend te worden.

Tip! Een deel van de kosten wordt misschien vanuit je (aanvullende) zorgverzekering vergoed. Check dit bij je verzekeraar.

Aanmelden

LET OP: in verband met het coronavirus is ons kantoor momenteel gesloten en vinden er geen lotgenotenbijeenkomsten plaats in het gehele land. Lees hier welke maatregelen de ADF stichting nog meer genomen heeft.

Let op: deelnemers moeten 18 jaar of ouder zijn.

Na betaling ontvang je een bevestiging van deelname met tijd en plaats. Na inschrijving belt of mailt één van de begeleiders je om kennis te maken.

Bij interesse of vragen kun je ook een mailtje sturen naar lotgenotencontact@adfstichting.nl of te bellen met 0343 – 518080.

Tip: Wandelingen

In de natuur ga je een verbinding aan met je omgeving en verschuift je focus. Dat is precies wat we opzoeken tijdens onze inspiratiewandelingen. We doen dat door gebruik te maken van onze zintuigen. Wat zie je, hoor je, ruik je? Wat brengt het seizoen met zich mee?

Wil je met ons meewandelen?
Klik hier voor meer informatie.

Ervaringen van een lotgenoot

“Hé, die leuke man … ook hier? En die mooie jonge vrouw … zou zij ook…? Nee, dat kan toch niet. Ze zien er allemaal heel ‘normaal’ uit”. Dat was mijn eerste indruk jaren geleden toen ik voor het eerst deelnam aan een lotgenotengroep van de ADF-stichting. Nog vele keren zou het me verbazen dat zulke ‘normale’ mensen, net als ik, gebukt gingen onder angst of dwang. Ik voelde me minder eenzaam door deze ontmoetingen. “Ik ben dus niet de enige die geplaagd wordt door angsten”.

RobinDeelnemer lotgenotengroep

Video lotgenotencontact Tilburg

Hierin geeft lotgenotencontactbegeleider Mariëlle de Wit een interview aan Omroep Tilburg over het belang van lotgenotencontact.