Sociale angst Anthropofobie: bang zijn dat iedereen negatief over je denkt

Ben je bang dat iedereen negatief over je denkt? Zie je bijvoorbeeld enorm op tegen een belangrijke vergadering, omdat je bang bent dat je dichtklapt als iemand je aanspreekt? Dan heb je mogelijk Sociale angst (anthropofobie). Die angst komt op als je bijvoorbeeld op visite gaat, een toespraak houdt, in gezelschap eet, een handtekening zet, een examen doet of moet optreden (podiumvrees).

Ben je bang voor één zo’n situatie, dan noemen we dat een specifieke sociale angst. Ben je bang in allerlei situaties met mensen, dan wordt het een ‘algemene (‘gegeneraliseerde’) sociale angst’ genoemd. Soms is die angst zo sterk dat het je leven bepaalt, tijdens het werk en in je vrije tijd. In dat geval spreken we van een sociale fobie of sociale angststoornis.

Sociale angst: klachten, symptomen en oorzaken

Heb je last van Sociale angst, dan ben je vaak onzeker over jezelf en ben je bang dat anderen je misschien niet aardig of interessant vinden. Dit kan leiden tot lichamelijke spanningen:

– trillen

– blozen

– zweten

– dichtklappen

– je waardeloos voelen

Sociale angst zorgt ervoor dat je de neiging hebt om situaties uit de weg te gaan.

Als het niet lukt om die situaties te vermijden voel je je meestal erg angstig en gespannen. Tegelijkertijd weet je best dat je angstige reactie overdreven is. En daar kan je je weer voor gaan schamen.

Oorzaken

Over de oorzaken van sociale angst is nog weinig bekend. Er zijn aanwijzingen dat erfelijke en biologische factoren een rol spelen bij het ontstaan. Ook traumatische ervaringen zoals pesten en je opvoeding (ouders die teveel of juist te weinig betrokken zijn) kunnen invloed hebben. Sociale angst uit zich vooral in tijden van spanning en stress.

Behandeling en medicatie

De behandeling van een sociale angststoornis bestaat uit cognitieve gedragstherapie eventueel in combinatie met medicatie

Hoe wij je helpen

De ADF stichting zet zich op verschillende manieren in om mensen met angst- of dwangklachten te helpen.

Telefonische hulpdienst

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Je kunt onze telefonische hulpdienst bellen op werkdagen van 09.00 tot 13.30 uur op telefoonnummer 0343 – 753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten.

Trainingen

In samenwerking met trainers, coaches, psychologen en ervaringsdeskundigen is het mogelijk om via de ADF stichting aan verschillende trainingen deel te nemen die erop gericht zijn angst- en dwangklachten te reduceren.

Lotgenotencontact

In een lotgenotencontactgroep praat je met anderen over je ervaringen met angst en dwang. Je luistert naar elkaars verhaal, stelt vragen, geeft advies. Er zijn twee ervaringsdeskundige begeleiders van de ADF stichting bij.

Module Eenzaamheid Therapieland

Heb je het idee dat je het aankunt om zelf met je sociale angstklachten aan de slag te gaan? Via de E-health behandelingen van Therapieland kun je thuis zelf beginnen met het aanpakken van je klachten. Bekijk de video voor meer informatie. Normaal gesproken kost deze module €49,95. Als Vriend van de ADF stichting krijg je 20% korting. Stuur een mail naar donateurs@adfstichting.nl en vraag de kortingscode aan.

Help ons helpen

Ons advies geven wij gratis, want iedereen moet toegang hebben tot hulp. Wij maken natuurlijk wel kosten om hulp te bieden. Financiële steun zorgt dat wij kunnen doorgaan met het bieden van advies en hulp.

Daarom vragen wij je om een kleine bijdrage in de vorm van een donateurschap of een eenmalige gift.

Met deze steun kunnen we niet alleen jou helpen, maar komen wij op voor de belangen van alle mensen met angst- en/of dwangklachten.

Help je mee?

Ja, ik help helpen

Vertel ons gerust hoe je je voelt

Welkom bij de ADF stichting. ADF staat voor: Angst, Dwang en Fobie. Heb je klachten op dit gebied, dan kun je bij ons terecht. Voor een luisterend oor, een goed gesprek, meer informatie, wie weet handige tips om er mee om te gaan of advies over behandeling. Wij zijn er voor jou en méér dan een miljoen andere mensen in ons land die met hun angst, dwang of fobie willen omgaan. Bel gerust als je een keer met iemand wilt praten die er het nodige van af weet. Even je hart luchten? Wij staan er open voor en helpen je graag om je weg te vinden.