Vertel ons gerust hoe je je voelt.

Welkom bij de ADF stichting. ADF staat voor: Angst, Dwang en Fobie. Heb je klachten op dit gebied, dan kun je bij ons terecht. Voor een luisterend oor, een goed gesprek, meer informatie, wie weet handige tips om er mee om te gaan of advies over behandeling. Wij zijn er voor jou en méér dan een miljoen andere mensen in ons land die met hun angst, dwang of fobie willen omgaan. Bel gerust als je een keer met iemand wilt praten die er het nodige van af weet. Even je hart luchten? Wij staan er open voor en helpen je graag om je weg te vinden.

Siderodromofobie = Treinvrees: sterke angst voor treinen, treinsporen of angst om met de trein te reien.

Siderodromofobie: Sidero’ is het Griekse woord voor ijzer, ‘dromos’’ betekent pad en ‘Fobos’’ betekent vrees.

De angst kan je leven flink verstoren. Sommige mensen met treinvrees raken vooral in paniek van de kracht van de voorbij denderende trein, schrikken van het lawaai, of zijn bang om mee gezogen te worden. Soms is de aanblik van de spoorbaan, of een perron al reden tot paniek.

Anderen hebben vooral last als ze in de trein zitten. Het gevoel opgesloten te zijn, de onbekende geluiden en de nabijheid van andere passagiers zijn belangrijke factoren. Daar komt ook de angst bij dat iemand zich voor de trein zou kunnen werpen, of dat de trein zou kunnen botsen en ontsporen.

• duizeligheid
  • misselijkheid
  • hartkloppingen
  • niet meer goed zien
  • zweten
  • hyperventileren
  • verkramping
  • vermijding: je ontloopt stations en reist niet meer per trein of tram.

Soms ligt de oorzaak van treinvrees in een hele nare of zelfs traumatische ervaring, zoals een treinongeluk. Het kan ook uit je jeugd komen. Misschien ben je als kind eens op het perron weggetrokken voor een naderende trein. Soms ook is er geen enkele reden aan te wijzen. Erfelijkheid kan ook meespelen: als één van de ouders treinvrees heeft, dan is de kans drie tot vijf keer zo groot dat jij ook treinvrees ontwikkelt.

Ga je je angst uit de weg, dan wordt de angst altijd groter. Maar voor veel mensen met een fobie lukt dat niet op eigen kracht. Dan is het fijn als je hulp kunt krijgen.

Siderodromofobie is een specifieke, eenvoudige fobie en goed te behandelen met cognitieve gedragstherapie. Ook kan de therapeut EMDR-therapie inzetten, als de angst is ontstaan door een traumatische ervaring, eventueel tijdelijk aangevuld met medicatie.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. In de maand april kun je iedere werkdag bellen van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur met 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Wil je wel praten over je angst, maar weer je niet hoe?
Deze 10 tips van ervaringsdeskundigen helpen je.

1. Wees voorbereid en bewaak je persoonlijke grenzen. Bedenk van tevoren wat je wel en niet kwijt wil.
  2. Kies je eigen tijd en plaats. Het is vaak makkelijker om je angst bespreekbaar te maken in een een-op-een gesprek, dan in een groep mensen.
  3. Wees eerlijk en praat vanuit jezelf.
  4. Noem het beestje bij de naam en draai er niet om heen.. Door je stoornis te benoemen, geef je duidelijkheid.
  5. Als je het moeilijk vindt om je angststoornis onder woorden te brengen, kun je een angstige situatie omschrijven die iedereen zal herkennen. Bedenk dat je niet de enige bent met een angststoornis.. 1 op de 5 mensen krijgt er in zijn leven mee te maken. Je hoeft je niet te schamen.
  6. Als je het moeilijk vindt om het juiste moment te kiezen, dan is de vraag ‘Hoe is het eigenlijk met jou?’ een kans om eerlijk te antwoorden en bijvoorbeeld te zeggen ‘Nou, eigenlijk niet zo goed, want…’. Je kunt natuurlijk alleen vertellen wat je op dat moment kwijt wilt.
  7. Mensen hebben vaak meer begrip dan je vooraf denkt. Als jij je angst niet meer verbergt, zal je wellicht nog versteld staan van het begrip dat je krijgt.
  8. Bedenk dat delen wederkerig is. Als jij zo moedig bent om je angst bespreekbaar te maken, dan is het voor anderen ook makkelijker om eerlijk te zijn over hun eigen psychische kwetsbaarheid.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Elke dag van 9.00 tot 13.30 kun je bellen: 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Onze hulp kost je niets. Maar als je wilt, kun je een bijdrage geven voor de kosten die wij maken om hulp te geven aan iedereen die bij ons aanklopt. Bijvoorbeeld voor ons telefoonteam, ontmoetingen met anderen, trainingen, belangenbehartiging bij zorgverleners en het mogelijk maken van wetenschappelijk onderzoek. Help je mee? Fantastisch: kijk hier hoe je ons helpt helpen.