Psychotherapie

Samenwerkingsverband geregistreerde therapeuten

Wij hebben een samenwerking met behandelaars die veel ervaring hebben met behandeling van angst-of dwangstoornissen. Je kunt gebruik maken van dit therapeutenbestand. Heb je hier interesse in? Neem dan contact met ons op!

Soorten therapie

Er zijn vele soorten psychotherapie. Ze hebben allemaal hetzelfde doel: emotionele problemen verminderen of opheffen. De manier waarop er wordt gepraat verschilt nogal: in sommige psychotherapieën praat men vooral over de achtergronden en het ontstaan van de problemen. In andere therapieën probeert de behandelaar te ontdekken wat de cliënt eigenlijk zelf wil, wanneer deze zich concentreert op zijn gevoelens. Cognitieve gedragstherapie werkt vooral met oefeningen waarin de patiënt leert om anders tegen problematische situaties aan te kijken en er anders mee om te gaan.

Zelf aan de slag of op zoek naar een therapeut?

De medewerkers van de ADF stichting zijn vrijwel allemaal ervaringsdeskundig en weten daarom wat het betekent om last te hebben van angst- of dwangklachten. Zij kunnen je informeren welke behandelingen mogelijk zijn en wat het inhoudt.

Misschien gaat je voorkeur uit naar een zelfhulpmethode waarin je alles zelf in de hand hebt. Maar het kan ook zijn dat je juist wilt van een therapeut, omdat je niet goed weet hoe je de angst aan kan pakken. Of misschien weet je van jezelf dat je niet genoeg zelfdiscipline hebt om hiermee zelf aan de slag te gaan.

Ook is het mogelijk dat je klachten zo serieus zijn dat je een dagbehandeling overweegt.