Overgeefangst = emetofobie: angst om over te geven of erbij te zijn als iemand overgeeft

Gezellig uit eten gaan? Voor iemand met overgeefangst is dat niet altijd een feestje. Hierbij gaat het om angst om zelf over te geven of de angst dat je erbij bent als iemand anders overgeeft. Zoals altijd bij echte angstproblematiek is de overgeefangst (emetofobie) even extreem als irrationeel. Hoe groot is de kans immers dat het gebeurt?

Overgeefangst heeft grote invloed op je leven. Vaak speelt het een rol in levensbepalende beslissingen: kan ik wel een kind opvoeden? Kinderen spugen continue. Of: welk beroep kan ik uitoefenen waarbij ik met mijn overgeefangst kan ‘vluchten’ als het nodig is?

Overgeefangst: klachten, symptomen en oorzaken

Overgeefangst: Klachten en symptomen

Heb je last van overgeefangst, dan herken je jezelf wel in dit soort gedachten. Deze klachten komen veel voor:

– Je gaat bepaalde situaties uit de weg, bijvoorbeeld een etentje.

– Je gaat bepaalde voeding uit de weg eet daardoor te eenzijdig.

– Je bent zo bang voor buikgriep dat je een vorm van smetvrees ontwikkelt.

Overgeefangst gaat vaak samen met paniekaanvallen en ook straatvrees.

Oorzaken

Meestal ontstaat de overgeefangst door een nare ervaring met overgeven, omdat je bijvoorbeeld een keer heel bang was en daarbij moest braken. Soms krijgt een kind het al mee van één van de ouders. Als je dan situaties gaat vermijden, groeit de angst en wordt een klein probleem groter.

Veel mensen met overgeefangst weten helemaal niet waar het vandaan komt, maar willen er wel van af.

Behandeling en medicatie

Behandeling van overgeefangst bestaat meestal uit cognitieve gedragstherapie met exposure: de angstige situaties juist wel aangaan. Dat is niet makkelijk omdat het meestal samengaat met veel angst of zelfs paniekaanvallen.

Soms wordt de behandeling aangevuld met EMDR of hypnotherapie. Ook ontspanningstherapie of haptotherapie kan hulp bieden. Maar eerst wordt in kaart gebracht hoe de fobie is ontstaan en wat maakt dat het niet weg gaat. Soms zal de behandelaar bij overgeefangst adviseren om tijdelijk antidepressiva of kalmerende middelen te gebruiken, zodat de behandeling meer kans van slagen heeft.

Hoe wij je helpen

De ADF stichting zet zich op verschillende manieren in om mensen met angst- of dwangklachten te helpen.

Telefonische hulpdienst

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Je kunt onze telefonische hulpdienst bellen op werkdagen van 09.00 tot 13.30 uur op telefoonnummer 0343 – 753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten.

Trainingen

In samenwerking met trainers, coaches, psychologen en ervaringsdeskundigen is het mogelijk om via de ADF stichting aan verschillende trainingen deel te nemen die erop gericht zijn angst- en dwangklachten te reduceren.

Lotgenotencontact

In een lotgenotencontactgroep praat je met anderen over je ervaringen met angst en dwang. Je luistert naar elkaars verhaal, stelt vragen, geeft advies. Er zijn twee ervaringsdeskundige begeleiders van de ADF stichting bij.

Boeken over overgeefangst

Dat is balen. De boeken zijn er nog niet! Maar we zijn hard aan het werk om je hier snel de beste, relevante boeken te presenteren. Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Dan ben je als eerste op de hoogte wanneer we dit onderdeel klaar hebben.

Module Omgaan met emoties Therapieland

Heb je het idee dat je het aankunt om zelf met je overgeefangstklachten aan de slag te gaan? Via de E-health behandelingen van Therapieland kun je thuis zelf beginnen met het aanpakken van je klachten. Bekijk de video voor meer informatie en klik op de link onder de video om je via de ADF stichting aan te melden en krijg 20% korting. Gebruik hiervoor de kortingscode: adfehealth5

Aanmelden Module Omgaan met emoties

Help ons helpen

Ons advies geven wij gratis, want iedereen moet toegang hebben tot hulp. Wij maken natuurlijk wel kosten om hulp te bieden. Financiële steun zorgt dat wij kunnen doorgaan met het bieden van advies en hulp.

Daarom vragen wij je om een kleine bijdrage in de vorm van een donateurschap of een eenmalige gift.

Met deze steun kunnen we niet alleen jou helpen, maar komen wij op voor de belangen van alle mensen met angst- en/of dwangklachten.

Help je mee?

Ja, ik help helpen

Vertel ons gerust hoe je je voelt

Welkom bij de ADF stichting. ADF staat voor: Angst, Dwang en Fobie. Heb je klachten op dit gebied, dan kun je bij ons terecht. Voor een luisterend oor, een goed gesprek, meer informatie, wie weet handige tips om er mee om te gaan of advies over behandeling. Wij zijn er voor jou en méér dan een miljoen andere mensen in ons land die met hun angst, dwang of fobie willen omgaan. Bel gerust als je een keer met iemand wilt praten die er het nodige van af weet. Even je hart luchten? Wij staan er open voor en helpen je graag om je weg te vinden.