Dwanggedachten

Wat zijn dwanggedachten

Dwanggedachten zijn gedachten of beelden die je onrustig maken en die steeds weer terug komen. Het kan overal over gaan, maar meestal gaat het om een taboe, iets wat ‘ongepast’ is.

Dwanggedachten: klachten en verschijnselen

Het is begrijpelijk dat je schrikt van confronterende gedachten over geweld, seksualiteit of religie: ‘Denk ik dit echt? Wil ik dit?’ In werkelijkheid vliegen er bij vrijwel iedereen wel eens zulke griezelige gedachten door het hoofd. Meestal laat je die gedachten snel los, omdat ze helemaal niet bij jou passen. Maar soms kun je er zo van schrikken dat je die gedachten in de gaten blijft houden. Dwanggedachten gaan vaak gepaard met angst en of onrust. Door deze emotionele reactie wordt de dwanggedachte belangrijk voor je en blijf je er aan denken.

Soms verzin je manieren om je gedachten onder controle te houden en de angst en onrust te verminderen. Als je bijvoorbeeld denkt dat je misschien iemand hebt dood gereden, kun je steeds weer terugrijden om te kijken of er echt geen ongeluk is gebeurd. Of je blijft alle nieuwsberichten volgen om maar de geruststelling te krijgen dat het niet zo is. We spreken dan van dwanghandelingen.

Voor je het weet zit je gevangen in een cirkel waaruit je niet zomaar los komt. Doordat je je gedachten wilt onderdrukken, worden ze juist sterker. Tot het bijna onmogelijk wordt om er niet aan te denken. En vaak zijn het angstige gedachten: seksuele gedachten met betrekking tot kinderen of dieren, over het doodsteken van een geliefde, godslasterlijke gedachten, of over zelfmoord. Je durft het met niemand te bespreken. En toch kan juist dat een eerste stap zijn om je gedachten weer onder controle te krijgen.

Bij de ADF stichting werken ervaringsdeskundigen die nergens meer van schrikken op het gebied van dwanggedachten. We bieden een veilige omgeving waar iedereen zijn verhaal kan doen. Ook denken we met je mee bij het vinden van de juiste behandeling. Neem gerust contact met ons op. Je verhaal is veilig bij ons.