Depressie

Wat is depressie

We herkennen het allemaal: de ene dag voel je je vrolijk of goed, de volgende dag somber. Je stemming kan ‘zomaar’ veranderen. Maar ook kan verdriet of somberheid een normale reactie zijn op een vervelende gebeurtenis. We spreken pas van een depressie als je minstens twee weken erg somber bent, nergens zin in hebt of niet meer kan genieten van dagelijkse dingen. Je somberheid is dan niet meer ‘normaal’ en het ontregelt je leven.

Klachten en verschijnselen

Depressies kunnen in verschillende vormen voorkomen, van licht tot zwaar. Hoe zwaarder een depressie, hoe meer je last hebt van onderstaande klachten:

• nergens meer interesse en plezier in
  • een gevoel dat je waardeloos bent, of schuldgevoel
  • slaapproblemen
  • verminderde of grotere eetlust of duidelijke gewichtsverandering
  • weinig energie, vermoeidheid
  • moeite met concentreren of besluiteloosheid
  • traagheid of juist onrust in je lijf
  • terugkerende gedachten over de dood of zelfdoding

Oorzaken

Depressies hebben niet één duidelijke oorzaak, maar ontstaan door een combinatie van biologische, psychische en sociale factoren.

Biologische oorzaken

In onze hersenen beïnvloeden de stoffen serotonine en noradrenaline onze emoties, eetlust en het concentratievermogen. Veel mensen met een depressie, hebben te weinig van deze ‘neurotransmitters’. Dit verklaart dat depressies in sommige families vaker voorkomen dan in andere. Ook hormonen, medicijnen, alcohol en drugs kunnen ervoor zorgen dat je eerder depressief wordt. Depressies komen ook vaker voor bij mensen met diabetes en hart- en vaatziekten, schildklierproblemen en afwijkingen van de bijnierschors.

Psychische oorzaken

Ook persoonlijke eigenschappen kunnen de kans op een depressie verhogen. Vaak komt dat uit je jeugd. Zo kun je moeite hebben met problemen oplossen, omgaan met verdriet en teleurstelling of hulp vragen. Maar ook kun je last hebben van negatief denken, weinig zelfvertrouwen, perfectionisme, faalangst of een streng geweten.

Sociale oorzaken

Ook kan je depressief raken omdat je iets heel naars hebt meegemaakt. Bijvoorbeeld er gaat iemand dood van wie je veel houdt, of je wordt ontslagen op je werk. Maar ook een spannende gebeurtenis, zoals een verhuizing, kan een depressie veroorzaken. Soms leidt een schokkende gebeurtenis uit het verleden tot een depressie. Bijvoorbeeld als iemand als kind lichamelijk en/of geestelijk is mishandeld, misbruikt of op jonge leeftijd een dierbare heeft verloren.

Behandeling

De behandeling van een depressie bestaat uit cognitieve gedragstherapie, eventueel in combinatie met medicatie.

Onze medewerkers van de telefonische hulpdienst denken graag met je mee over de juiste behandeling voor jou. We zijn dagelijks bereikbaar via de telefoon en je bent altijd welkom om langs te komen.

Zo kan de ADF stichting je helpen