Sociale angst

Wat is Sociale angst

Bij sociale angst ben je bang dat iedereen negatief over je denkt. Bijvoorbeeld als je op visite gaat, een toespraak houdt, in gezelschap eet, een handtekening zet, een examen doet of moet optreden (podiumvrees). Zo kun je enorm opzien tegen een belangrijke vergadering, omdat je bang bent dat je dichtklapt als iemand je aanspreekt. Als je alleen bang bent voor één zo’n situatie noemen we dat een specifieke sociale angst. Ben je bang in allerlei situaties met mensen, dan spreken we over een ‘algemene (‘gegeneraliseerde’) sociale angst’. Soms is die angst zo sterk dat het je leven bepaalt, tijdens het werk en in je vrije tijd. In dat geval spreken we van een sociale fobie of sociale angststoornis.

Sociale angst: Klachten en verschijnselen

Als je last hebt van sociale angst voel je je vaak onzeker over jezelf en ben je bang dat anderen je misschien niet aardig of interessant vinden. Dit kan leiden tot lichamelijke spanningen:

• Trillen
  • Blozen
  • Zweten
  • Dichtklappen
  • Je waardeloos voelen

Sociale angst zorgt ervoor dat je de neiging hebt om situaties uit de weg te gaan.

Als het niet lukt om die situaties te vermijden voel je je meestal erg angstig en gespannen. Tegelijkertijd weet je best dat je angstige reactie overdreven is. En daar kan je je weer voor gaan schamen.

Sociale angst: Oorzaken

Over de oorzaken van sociale angst is nog weinig bekend. Wel zijn er aanwijzingen dat erfelijke en biologische factoren een rol spelen bij het ontstaan ervan. Ook traumatische ervaringen zoals pesten en je opvoeding (ouders die teveel of juist te weinig betrokken zijn) kunnen invloed hebben. Sociale angst uit zich vooral in tijden van spanning en stress.

Behandeling

De behandeling van een sociale angststoornis bestaat uit cognitieve gedragstherapie, eventueel in combinatie met medicatie.

Onze medewerkers van de telefonische hulpdienst denken graag met je mee over de juiste behandeling voor jou. We zijn dagelijks bereikbaar via de telefoon en je bent altijd welkom om langs te komen.

Zo kan de ADF stichting je helpen
Download hier de folder