Op deze website vind je beknopte informatie over angst- en dwangstoornissen en de activiteiten van de ADF stichting. Ook kun je verschillende goede (zelfhulp) boeken bekijken en bestellen in onze webwinkel.

Angst

Iedereen is weleens bang of angstig. Een bonzend hart, snelle ademhaling, klamme handen. Spannende dingen kunnen we nu eenmaal niet vermijden. Angst is een normale reactie, die ons voorbereidt op dreigend gevaar. Het gevaar kan van buitenaf komen en reëel zijn. Deze waarschuwingen zijn prima want ze maken ons waakzaam en alert. We kunnen vluchten of vechten. Maar is het gevaar geweken, dan vloeit de spanning weg. Tenminste als het goed is. Bij ongeveer één op de vijf mensen is het niet goed. Hun lichaam en geest staat nog volop in gevaarstand. Zo wordt angst een stoorzender die het leven gaat beheersen. Bijvoorbeeld omdat iemand dingen gaat vermijden, zoals een (moeilijk) telefoontje plegen of boodschappen doen in een drukke winkel. Wanneer angst zo overmatig is dat het gewone functioneren er ernstig door verstoord raakt, spreken wij van een angststoornis.

Dwang

Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat hij iets moet doen, waarvan hij weet dat het eigenlijk niet nodig is, maar het toch niet kan tegenhouden. Bijvoorbeeld voor de vijfde keer voelen of het vliegticket nog steeds in het binnenzak zit. Ook kent bijna iedereen de ervaring dat zich een gedachte opdringt, die hij raar of aangenaam vindt, bijvoorbeeld dat hij een geliefde plotseling van de stoep zal duwen. Wanneer u bij zo’n handeling een beetje om uzelf moet lachen en wanneer u bij zo’n gedachte uw schouders kunt ophalen, omdat u heus we weet dat u het niet zult doen, is er niets aan de hand. Maar het moeten uitvoeren van overbodige handelingen of het geplaagd worden door nare gedachten kan soms hardnekkig zijn, dat iemands leven er ernstig door wordt ontregeld. We spreken dan van een dwangstoornis of obsessieve compulsieve stoornis. Die kan met veel angst gepaard gaan, zodat het ook een angststoornis is. Dit hoeft echter niet.