Met korting naar de theatervoorstelling ‘Geen Paniek’

Cabaret doorbreekt taboe rondom angst en depressie

Voor het eerst geven Nederlandse theaters psychische ziekten een podium. De theatervoorstelling ‘Geen Paniek’ is nog van november tot en met mei te zien in de Nederlandse theaters. De voorstelling gaat over angst en depressie met cabaretier Marjolijn van Kooten en bekende psychiater Bram Bakker. Beiden hebben te maken met psychische klachten. De een als behandeling, de ander als patiënt.

Bram Bakker is de eerste psychiater in Nederland die zijn kennis op deze manier deelt op de planken. “Met een theatervoorstelling bereiken we een groot publiek”, aldus de psychiater. “En dat is hard nodig om het taboe rondom angst, depressie en zelfmoord te kunnen doorbreken.”

Ruim 20 procent van de Nederlanders kampt met angst en/of depressieklachten zoals paniekaanvallen, zelfmoordgedachten en extreme somberheid. “De meesten isoleren zich omdat ze er niet over durven praten,” aldus Bakker. “Er is veel onwetendheid en vaak ook onbegrip vanuit de directe omgeving. Met alle gevolgen van dien zoals: arbeidsverzuim, toename van klachten en in sommige gevallen zelfdoding.”

Cabaretier Marjolijn van Kooten leed jarenlang aan een zware angststoornis. Met hulp van Bakker ontdekte ze haar grootste passie: cabaret. Ze volgde een theateropleiding en won in 2010 zilver bij het Amsterdams Kleinkunst Festival. Haar angst is onder controle. “Nu wil ik andere mensen met angstklachten laten zien dat er hoop is”, aldus Van Kooten. Ze schreef eerder al het boek Schijtluis over haar angsten en die van enkele bekende Nederlanders.

Speciale actie

Alle leden van de Angst Dwang en Fobie Stichting mogen de voorstelling in vele theaters met € 5,00 korting bezoeken.

Wilt u gebruik maken van deze actie? Dan kunt u met de kortingscode ADFSTICHTING via de website van de theaters of via e-mail kaarten kopen.

Bij onderstaande theaters kunt in het bestelproces via de website de kortingscode invullen en kaarten bestellen:

Za 4 mrt          Nieuwe Nobelaer Etten-Leur  www.nieuwenobelaer.nl
Wo 8 mrt         Catharinakapel Harderwijk       www.catharinakapel.nl
Vr 17 mrt        Theater de Stoep Spijkenisse     www.theaterdestoep.nl
Za 25 mrt        Schouwburg Lochem                 www.schouwburglochem.nl
Do 30 mrt       Stadsgehoorzaal Kampen           www.stadsgehoorzaalkampen.nl
Di 4 apr           Theater PePijn Den Haag          www.diligentia-pepijn.nl
Wo 5 apr         Theater PePijn Den Haag           www.diligentia-pepijn.nl
Wo 19 apr       Posthuis Theater Heerenveen     www.posthuistheater.nl
Vr 12 mei        Schouwburg Venray                   www.schouwburgvenray.nl
Do 18 mei       Theater Nieuwe Kerk Zierikze   www.theatersaanzee.com
Vr 19 mei        De Verwachting Ritthem            www.theatersaanzee.com