Koninklijke onderscheiding voor ADF-bestuurslid Lisbeth Utens

Vrijdag de 13e (maart 2020) is voor ADF-bestuurslid en psychologe prof. dr. Lisbeth Utens (60) juist een geluksdag. Zij werd ter gelegenheid van haar afscheid van de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie/psychologie van het Erasmus MC-Sophia in Rotterdam door de Dortse burgemeester Wouter Kolff koninklijk onderscheiden tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Kolff roemde in zijn toespraak Lisbeth Utens voor haar inzet als psychologe voor het welzijn van kinderen, in het bijzonder voor kinderen met een aangeboren hartafwijking en andere lichamelijke aandoeningen.

Lisbeth Utens is van mening dat er te weinig oog is voor de psychologische nood van kinderen én hun ouders bij ziekte en veelvuldige ziekenhuisopnames. Ze stond aan de wieg van een heel groot – sinds 1992 lopend – onderzoek bij mensen met een aangeboren hartafwijking. Een onderzoek dat uniek in de wereld, waardoor ze een internationaal veel gevraagd spreker is. Recentelijk was ze betrokken bij een project om met virtual-reality kinderen voor te bereiden op (wéér) een operatie.

Ook kinderen met een angststoornis hebben haar aandacht. In haar vrije tijd vertaalde ze het Australische Vriendenprogramma, dat angstklachten op latere leeftijd kan voorkomen en ingezet kan worden voor de behandeling van angstige pubers, kinderen en zelfs kleuters. Veel Rotterdamse en Amsterdamse scholen maken gebruik van dit programma.

Lisbeth Utens begeleidde veel promovendi op heel diverse ziektegebieden en verwierf de nodige subsidies voor vele projecten. Ruim 160 wetenschappelijke publicaties staan op haar naam. Ook stond ze altijd belangeloos klaar voor patiëntenorganisaties, om praatjes te houden voor patiënten: die waren voor haar altijd het belangrijkst. Dit alles heeft ze bereikt terwijl ze voornamelijk parttime heeft gewerkt.

Momenteel is Lisbeth Utens Bijzonder Hoogleraar Cognitieve Gedragstherapie voor kinderen en adolescenten aan de Bascule in Amsterdam (AMC/UvA): daar besteedt ze haar aandacht en energie aan kinderen met angst- dwang- en tic-stoornissen.