HEY het is oké

Samen met het Ministerie van VWS …

De angst die je draagt hoef je niet te verbergen’, dat is het motto van de landelijke publiekscampagne ‘Hey, het is oké’. Het ministerie van VWS wil door middel van een tv-spot, speciaal ontworpen t-shirts en veel aandacht in de (social) media angststoornissen bespreekbaar maken. Dat campagnedoel sluit één op één aan bij de missie van de ADF. We hebben het afgelopen jaar dan ook stevig gepleit voor deze campagne. En met succes! Wij zijn ontzettend blij dat de meest voorkomende mentale stoornis, eindelijk de aandacht krijgt die het verdient.

Lees hieronder meer over de volgende stoornissen:

Agorafoob (onredelijke angst hebben voor openbare ruimtes)

Anxietas (angstgevoel)

Anthropofoob (angst voor maatschappij of mensen in het algemeen)

Atychifoob (faalangst)

Claustrofoob (angst voor kleine afgesloten ruimtes)

Siderodromofoob (angst voor reizen met trein)

Isolofoob (angst voor alleen zijn)

Acrofoob (angst voor hoogte)

Aviofoob (angst om te vliegen)

Emetofoob (angst om over te geven)

‘De angst die je draagt, hoef je niet te verbergen.’ Met die slogan kweekt de overheid begrip voor iedereen die last heeft van bijvoorbeeld agorafobie. In onze webwinkel vind je nu een aantal Tshirts met een “fobie” erop. Ben jij bijvoorbeeld agorafoob? Of denk je dat je het bent? Of wil je ook de boodschap uitdragen dat pleinvrees niet iets is om je voor te schamen?  Bestel hier het T-shirt.

Om je angstsymptomen in kaart te brengen staat hier een kleine test met tien vragen. Het gaat hier om een test en niet om een diagnose. Voor het stellen van een diagnose is de huisarts het aangewezen adres. De test kan je helpen om je gevoelens beter bespreekbaar te maken.

Heb je vragen, bel ons gerust op 0343 753009, iedere werkdag in April van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16 uur.

Het magazine Vizier is het prijswinnende kwartaalblad van de ADF stichting. Je vindt er tips, herkenbare verhalen, interviews en het laatste nieuws op het gebied van onderzoek en behandeling van angst en dwangklachten.
Vanwege de campagne Hey, het is oké, kan je nu een gratis proefnummer van Vizier aanvragen. Bestel via het formulier hieronder je gratis nummer.

• Adresgegevens

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Op ons initiatief hebben we de Zorgstandaard “Angstklachten en angststoornissen” omgezet in een beeldverhaal. Dit beeldverhaal laat zien wat je als patiënt van de geestelijke gezondheidszorg in Nederland mag verwachten. En hoe het proces verloopt wanneer iemand besluit zich niet langer te laten leiden door angst.