Vertel ons gerust hoe je je voelt.

Welkom bij de ADF stichting. ADF staat voor: Angst, Dwang en Fobie. Heb je klachten op dit gebied, dan kun je bij ons terecht. Voor een luisterend oor, een goed gesprek, meer informatie, wie weet handige tips om er mee om te gaan of advies over behandeling. Wij zijn er voor jou en voor zo’n 425.000 andere mensen in ons land die met hun angst, dwang of fobie willen omgaan. Bel gerust als je een keer met iemand wilt praten die er het nodige van af weet. Even je hart luchten? Wij staan er open voor en helpen je graag om je weg te vinden.

Emetofobie = Overgeefangst

Gezellig uit eten gaan? Niet voor iedereen is dat een feestje. Bij overgeefangst gaat het om angst om zelf over te of de angst dat je erbij bent als iemand anders overgeeft. Zoals altijd bij echte angstproblematiek is de angst even extreem als irrationeel. Hoe groot is de kans immers dat het gebeurt?

Emetofobie heeft s grote invloed op je leven. Vaak speelt het een rol in levensbepalende beslissingen: kan ik wel een kind opvoeden? Kinderen spugen continue. Of: welk beroep kan ik uitoefenen waarbij ik kan ‘vluchten’ als het nodig is?

Deze klachten komen veel voor bij overgeefangst:

• Je gaat bepaalde situaties uit de weg, bijvoorbeeld een etentje.
  • Je gaat bepaalde voeding uit de weg eet daardoor te eenzijdig.
  • Je bent zo bang voor buikgriep dat je een vorm van smetvrees ontwikkelt.
  • Overgeefangst gaat vaak samen met paniekaanvallen en ook straatvrees.

Meestal ontstaat de overgeefangst door een nare ervaring met overgeven, omdat je bijvoorbeeld een keer heel bang was en daarbij moest braken. Soms krijgt een kind het al mee van één van de ouders. Als je dan situaties gaat vermijden, groeit de angst en wordt een klein probleem groter.

Veel mensen weten helemaal niet waar het vandaan komt, maar willen er wel van af.

Behandeling bestaat meestal uit cognitieve gedragstherapie met exposure: de angstige situaties juist wel aangaan. Dat is niet makkelijk omdat het meestal samengaat met veel angst of zelfs paniekaanvallen

Soms wordt de behandeling aangevuld met EMDR of hypnotherapie. Ook ontspanningstherapie of haptotherapie kan hulp bieden. Maar eerst wordt in kaart gebracht hoe de fobie is ontstaan en wat maakt dat het niet weg gaat. Soms zal de behandelaar adviseren om tijdelijk antidepressiva of kalmerende middelen te gebruiken, zodat de behandeling meer kans van slagen heeft.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. In de maand april kun je iedere werkdag bellen van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur met 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Wil je wel praten over je angst, maar weer je niet hoe?
Deze 10 tips van ervaringsdeskundigen helpen je.

1. Wees voorbereid en bewaak je persoonlijke grenzen. Bedenk van tevoren wat je wel en niet kwijt wil.
  2. Kies je eigen tijd en plaats. Het is vaak makkelijker om je angst bespreekbaar te maken in een een-op-een gesprek, dan in een groep mensen.
  3. Wees eerlijk en praat vanuit jezelf.
  4. Noem het beestje bij de naam en draai er niet om heen.. Door je stoornis te benoemen, geef je duidelijkheid.
  5. Als je het moeilijk vindt om je angststoornis onder woorden te brengen, kun je een angstige situatie omschrijven die iedereen zal herkennen. Bedenk dat je niet de enige bent met een angststoornis.. 1 op de 5 mensen krijgt er in zijn leven mee te maken. Je hoeft je niet te schamen.
  6. Als je het moeilijk vindt om het juiste moment te kiezen, dan is de vraag ‘Hoe is het eigenlijk met jou?’ een kans om eerlijk te antwoorden en bijvoorbeeld te zeggen ‘Nou, eigenlijk niet zo goed, want…’. Je kunt natuurlijk alleen vertellen wat je op dat moment kwijt wilt.
  7. Mensen hebben vaak meer begrip dan je vooraf denkt. Als jij je angst niet meer verbergt, zal je wellicht nog versteld staan van het begrip dat je krijgt.
  8. Bedenk dat delen wederkerig is. Als jij zo moedig bent om je angst bespreekbaar te maken, dan is het voor anderen ook makkelijker om eerlijk te zijn over hun eigen psychische kwetsbaarheid.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Elke dag van 9.00 tot 13.30 kun je bellen: 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Onze hulp kost je niets. Maar als je wilt, kun je een bijdrage geven voor de kosten die wij maken om hulp te geven aan iedereen die bij ons aanklopt. Bijvoorbeeld voor ons telefoonteam, ontmoetingen met anderen, trainingen, belangenbehartiging bij zorgverleners en het mogelijk maken van wetenschappelijk onderzoek. Help je mee? Fantastisch: kijk hier hoe je ons helpt helpen.