Vertel ons gerust hoe je je voelt.

Welkom bij de ADF stichting. ADF staat voor: Angst, Dwang en Fobie. Heb je klachten op dit gebied, dan kun je bij ons terecht. Voor een luisterend oor, een goed gesprek, meer informatie, wie weet handige tips om er mee om te gaan of advies over behandeling. Wij zijn er voor jou en méér dan een miljoen andere mensen in ons land die met hun angst, dwang of fobie willen omgaan. Bel gerust als je een keer met iemand wilt praten die er het nodige van af weet. Even je hart luchten? Wij staan er open voor en helpen je graag om je weg te vinden.

Claustrofobie = bang voor afgesloten ruimtes.

Als je claustrofobisch bent, dan ben je bang voor afgesloten ruimtes waaruit je moeilijk weg kunt. In het dagelijks leven zijn er volop voorbeelden: liften, treinen, vliegtuigen, mensenmassa’s, toiletten enz. Het is niet alleen de angst niet weg te kunnen, maar ook voor wat er kan gebeuren. ‘Wat als er brand uitbreekt in dit theater. Hoe snel kan ik dan weg zijn?’ Wat als de lift vast komt te zitten?

Iedereen kan zich wel een beetje herkennen in dit soort gedachten. Maar als je claustrofobie hebt, dan is de angst die daarbij komt kijken zo erg, dat het je totaal in paniek brengt:

• Het zweet breekt je uit.
  • Je begint te trillen.
  • Je hart bonst oncontroleerbaar.\
  • Je krijgt geen lucht en misschien ga je hyperventileren.
  • Waardoor je duizelig wordt en nog angstiger.

De een wil zo snel mogelijk weg, de ander bevriest volledig. In beide gevallen heeft de claustrofobie zoveel invloed op je leven dat het goed is er wat aan te doen.

Het kan zijn dat je claustrofobie getriggerd is door een bepaalde traumatische gebeurtenis: misschien heb je een keer opgesloten gezeten in een defecte lift, of heeft je broertje je in je jeugd opgesloten in een kast.

De behandeling van een piekerstoornis bestaat uit cognitieve gedragstherapie, eventueel in combinatie met medicatie.

De meest gangbare behandeling bij claustrofobie is Samen met een behandelaar kijk je waar je angsten vandaan komen en bespreek je die. In het tweede deel van de therapie leer je om te gaan met je angsten en probleemsituaties niet te vermijden.

Bij de EMDR-therapie haal je de nare gebeurtenis met de traumatische beelden en gevoelens uit je jeugd terug uit je geheugen. De therapeut helpt je deze gevoelens en gedachtes vervolgens te veranderen.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. In de maand april kun je iedere werkdag bellen van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur met 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Wil je wel praten over je angst, maar weer je niet hoe?
Deze 10 tips van ervaringsdeskundigen helpen je.

Wees voorbereid en bewaak je persoonlijke grenzen. Bedenk van tevoren wat je wel en niet kwijt wil.
Kies je eigen tijd en plaats. Het is vaak makkelijker om je angst bespreekbaar te maken in een een-op-een gesprek, dan in een groep mensen.
Wees eerlijk en praat vanuit jezelf.
Noem het beestje bij de naam en draai er niet om heen.. Door je stoornis te benoemen, geef je duidelijkheid.
Als je het moeilijk vindt om je angststoornis onder woorden te brengen, kun je een angstige situatie omschrijven die iedereen zal herkennen. Bedenk dat je niet de enige bent met een angststoornis.. 1 op de 5 mensen krijgt er in zijn leven mee te maken. Je hoeft je niet te schamen.
Als je het moeilijk vindt om het juiste moment te kiezen, dan is de vraag ‘Hoe is het eigenlijk met jou?’ een kans om eerlijk te antwoorden en bijvoorbeeld te zeggen ‘Nou, eigenlijk niet zo goed, want…’. Je kunt natuurlijk alleen vertellen wat je op dat moment kwijt wilt.
Mensen hebben vaak meer begrip dan je vooraf denkt. Als jij je angst niet meer verbergt, zal je wellicht nog versteld staan van het begrip dat je krijgt.
Bedenk dat delen wederkerig is. Als jij zo moedig bent om je angst bespreekbaar te maken, dan is het voor anderen ook makkelijker om eerlijk te zijn over hun eigen psychische kwetsbaarheid.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Elke dag van 9.00 tot 13.30 kun je bellen: 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Onze hulp kost je niets. Maar als je wilt, kun je een bijdrage geven voor de kosten die wij maken om hulp te geven aan iedereen die bij ons aanklopt. Bijvoorbeeld voor ons telefoonteam, ontmoetingen met anderen, trainingen, belangenbehartiging bij zorgverleners en het mogelijk maken van wetenschappelijk onderzoek. Help je mee? Fantastisch: kijk hier hoe je ons helpt helpen.