Cabaretière Marjolijn van Kooten ambassadeur van de ADF stichting

Cabaretière Marjolijn van Kooten heeft zich verbonden aan onze stichting als ambassadeur. Samen zetten we ons in om het taboe op angststoornissen en depressie verder te doorbreken. Marjolijn had jarenlang last van depressies en angstaanvallen. In haar solovoorstelling ‘Ik zie de bui al hangen’ steekt ze er flink de draak mee. Gezellige onderwerpen als depressie, moedeloosheid, zelfkritiek en angst passeren de revue in een voorstelling vol prettige zwarte humor.

Vechten voor taperingstrips
Voor Marjolijn bleken antidepressiva een goede oplossing. Net als voor de 1,2 miljoen Nederlanders die jaarlijks deze middelen slikken. Maar nu het beter met haar gaat, wil ze wel graag naar een lagere dosering. Helaas gaat dat meestal gepaard met behoorlijke onttrekkings- verschijnselen. Maandag 30 januari was Marjolijn bij EenVandaag om een lans te breken voor de vergoeding van taperingstrips: de medicatiemethode die mensen helpt om met minder klachten antidepressiva af te bouwen. Wij pleiten samen met Marjolijn en de vereniging Afbouwmedicatie voor vergoeding van deze methode vanuit het basispakket. Simpelweg omdat het werkt.

Verfrissend
Sander Pronk, over de samenwerking met Marjolijn: “Bij de ADF stichting vinden wij het verfrissend hoe Marjolijn met haar ervaringen omgaat. Diep respect voor de manier waarop ze moeilijke onderwerpen als angst en depressie een podium geeft en met veel humor helpt het taboe te doorbreken.”

Hoop
In 2010 won Marjolijn van Kooten zilver bij het Amsterdams Kleinkunst Festival. Samen met psychiater Bram Bakker trok ze langs de theaters met de succesvolle voorstelling ‘Geen paniek’, over angst en depressie. Voor het eerst gaven Nederlandse theaters psychische ziekte een podium. De voorstelling werd bijzonder goed ontvangen en bezocht. Marjolijn heeft met haar psychiatrisch cabaret een heel nieuwe doelgroep aangeboord. Haar angst is onder controle. “Nu wil ik andere mensen met angstklachten laten zien dat er hoop is”, zegt ze.

Voor meer informatie over Marjolijn van Kooten, haar succesvolle voorstelling Ik zie de bui al hangen en de speellijst, ga naar MarjolijnvanKooten.nl