Vertel ons gerust hoe je je voelt.

Welkom bij de ADF stichting. ADF staat voor: Angst, Dwang en Fobie. Heb je klachten op dit gebied, dan kun je bij ons terecht. Voor een luisterend oor, een goed gesprek, meer informatie, wie weet handige tips om er mee om te gaan of advies over behandeling. Wij zijn er voor jou en méér dan een miljoen andere mensen in ons land die met hun angst, dwang of fobie willen omgaan. Bel gerust als je een keer met iemand wilt praten die er het nodige van af weet. Even je hart luchten? Wij staan er open voor en helpen je graag om je weg te vinden.

Aviofobie = Vliegangst: irrationele angst om te vliegen.

Vliegangst is een van de meest voorkomende fobieën. Sommigen hebben er een beetje last van, slapen minder goed voor een vlucht en zijn gespannen bij opstijgen en landen. Voor anderen is vliegen een ware marteling. Die raken eerder in paniek bij bijvoorbeeld flinke turbulentie.

Vliegangst is niet rationeel, omdat de cijfers van dodelijke ongevallen bij het vliegen veel lager zijn dan bijvoorbeeld in het alledaagse verkeer op de grond. Een vliegramp heeft echter enorm impact door de hoge aantallen slachtoffers per ongeval.

In situaties die voor jou bedreigend zijn, maakt je lichaam stresshormonen aan. De stresshormonen dienen ervoor om je te laten vluchten of vechten als dat nodig is. Maar die paraatheid van je lijf heeft geen nut als je in een vliegtuig zit. Daardoor worden de stresshormonen omgezet naar lichamelijke spanningen en onrustige gedachtes.

• Lichamelijke spanning; misselijkheid, zweten, hyperventilatie, gevoel flauw te vallen.
  • Negatieve gedachtes: ‘we storten neer, ik weet het zeker’; ‘ik had naar mijn intuïtie vanmorgen onder de douche moeten luisteren, dit is geen goede dag’, enz.
  • Gevoel opgesloten te zitten, paniekgevoelens.

Vliegangst is meestal een samenspel van elementen: angst voor kleine, donkere ruimtes, hoogtevrees, angst voor water, wantrouwen in techniek, enz.

Claustrofobie
Waarschijnlijk heb je moeite hebt met kleine ruimtes, waar je niet uit kunt. Het idee dat je niet zomaar kunt uitstappen, kan een heftige paniekreactie oproepen.

Controledwang
In een vliegtuig ben je de controle over de situatie kwijt per definitie kwijt. De piloot en externe omstandigheden (het weer, de techniek, enz.) bepalen of jij straks weer veilig op de grond staat.

Traumatische ervaring
Misschien heb je een keer een noodlanding meegemaakt, of ben je een keer verward wakker geschrokken tijdens heftige turbulentie.

Natuurlijk kun je er voor kiezen om nooit te vliegen. Het is aan jou of je behandeld wilt worden

Een cursus tegen vliegangst kan een optie zijn. Deze cursussen zijn kostbaar en ze worden niet vergoed door je zorgverzekeraar.

Denk je dat je vliegangst uit een traumatische ervaring voortkomt, of ben je ook op andere gebieden erg angstig, dan kan je ook op zoek gaan naar een professionele behandelaar. Met cognitieve gedragstherapie,

leer je angsten beter te begrijpen en hoe je ermee om kunt gaan. EMDR kan helpen bij het verwerken van een traumatische ervaring.

Vliegangst: tips:

• Haast op de luchthaven maakt onrustig.
  • Beperk koffie en chocolade, drink genoeg water
  • Denk als afleiding aan je leuke vakantiebestemming.
  • Lees meer over de techniek van vliegtuigen, zoals de hoge veiligheidseisen.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. In de maand april kun je iedere werkdag bellen van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur met 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Wil je wel praten over je angst, maar weer je niet hoe?
Deze 10 tips van ervaringsdeskundigen helpen je.

1. Wees voorbereid en bewaak je persoonlijke grenzen. Bedenk van tevoren wat je wel en niet kwijt wil.
  2. Kies je eigen tijd en plaats. Het is vaak makkelijker om je angst bespreekbaar te maken in een een-op-een gesprek, dan in een groep mensen.
  3. Wees eerlijk en praat vanuit jezelf.
  4. Noem het beestje bij de naam en draai er niet om heen.. Door je stoornis te benoemen, geef je duidelijkheid.
  5. Als je het moeilijk vindt om je angststoornis onder woorden te brengen, kun je een angstige situatie omschrijven die iedereen zal herkennen. Bedenk dat je niet de enige bent met een angststoornis.. 1 op de 5 mensen krijgt er in zijn leven mee te maken. Je hoeft je niet te schamen.
  6. Als je het moeilijk vindt om het juiste moment te kiezen, dan is de vraag ‘Hoe is het eigenlijk met jou?’ een kans om eerlijk te antwoorden en bijvoorbeeld te zeggen ‘Nou, eigenlijk niet zo goed, want…’. Je kunt natuurlijk alleen vertellen wat je op dat moment kwijt wilt.
  7. Mensen hebben vaak meer begrip dan je vooraf denkt. Als jij je angst niet meer verbergt, zal je wellicht nog versteld staan van het begrip dat je krijgt.
  8. Bedenk dat delen wederkerig is. Als jij zo moedig bent om je angst bespreekbaar te maken, dan is het voor anderen ook makkelijker om eerlijk te zijn over hun eigen psychische kwetsbaarheid.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Elke dag van 9.00 tot 13.30 kun je bellen: 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Onze hulp kost je niets. Maar als je wilt, kun je een bijdrage geven voor de kosten die wij maken om hulp te geven aan iedereen die bij ons aanklopt. Bijvoorbeeld voor ons telefoonteam, ontmoetingen met anderen, trainingen, belangenbehartiging bij zorgverleners en het mogelijk maken van wetenschappelijk onderzoek. Help je mee? Fantastisch: kijk hier hoe je ons helpt helpen.