Vertel ons gerust hoe je je voelt.

Welkom bij de ADF stichting. ADF staat voor: Angst, Dwang en Fobie. Heb je klachten op dit gebied, dan kun je bij ons terecht. Voor een luisterend oor, een goed gesprek, meer informatie, wie weet handige tips om er mee om te gaan of advies over behandeling. Wij zijn er voor jou en voor zo’n 425.000 andere mensen in ons land die met hun angst, dwang of fobie willen omgaan. Bel gerust als je een keer met iemand wilt praten die er het nodige van af weet. Even je hart luchten? Wij staan er open voor en helpen je graag om je weg te vinden.

Anxietas = Piekerstoornis: je bent de hele tijd overbezorgd.

Loop je te tobben over heel gewone gebeurtenissen of activiteiten? Over je eigen gezondheid, je kinderen of je werk? Dan heb je mogelijk een Piekerstoornis. Je bent de hele tijd overbezorgd en raakt al van streek van iets wat je in een ziekenhuisserie hebt gezien, of een onvoldoende op je rapport. Ook kan je erg aan jezelf gaan twijfelen: kan ik dit wel? Doe ik het wel goed?

Meestal gaat het om zorgen die iedereen wel herkent. Maar heb je last van een Piekerstoornis, dan maak je je onnodig veel zorgen. Het kost je grote moeite om je gepieker onder controle te houden. Je klachten hebben meestal veel invloed op je dagelijks leven. Zowel sociaal als op school of in je werk.

Deze klachten komen veel voor bij een piekerstoornis:

• zenuwachtig of gespannen
  • lusteloos
  • prikkelbaar
  • moeite om te concentreren
  • slecht slapen
  • gespannen spieren

We denken dat piekeren te maken heeft met minder zelfvertrouwen en verkeerd denken. Zo kan veel piekeren ervoor zorgen dat je jezelf ongeschikt voor je werk vindt. Of je maakt van elk klein probleempje iets heel groots.

Piekeren over de toekomst wordt ook wel gezien als een manier om heftige emoties uit de weg te gaan. Pieker je de hele tijd, dan wil je controle hebben over toekomstige gebeurtenissen. Want stel je voor dat er iets misgaat! Je vergeet dat je niet alles kunt controleren. Op deze manier hou je het gepieker in stand.

Piekeren levert veel spanning op. Dat is een natuurlijke reactie van het lichaam op dreigend gevaar. Als je veel piekert is je lichaam langdurig in opperste staat van paraatheid. Klaar om te vluchten of aan te vallen! Met als gevolg: uitputting en andere klachten.

De behandeling van een piekerstoornis bestaat uit cognitieve gedragstherapie, eventueel in combinatie met medicatie.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. In de maand april kun je iedere werkdag bellen van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur met  0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Wil je wel praten over je angst, maar weer je niet hoe?
Deze 10 tips van ervaringsdeskundigen helpen je.

1. Wees voorbereid en bewaak je persoonlijke grenzen. Bedenk van tevoren wat je wel en niet kwijt wil.
  2. Kies je eigen tijd en plaats. Het is vaak makkelijker om je angst bespreekbaar te maken in een een-op-een gesprek, dan in een groep mensen.
  3. Wees eerlijk en praat vanuit jezelf.
  4. Noem het beestje bij de naam en draai er niet om heen.. Door je stoornis te benoemen, geef je duidelijkheid.
  5. Als je het moeilijk vindt om je angststoornis onder woorden te brengen, kun je een angstige situatie omschrijven die iedereen zal herkennen. Bedenk dat je niet de enige bent met een angststoornis.. 1 op de 5 mensen krijgt er in zijn leven mee te maken. Je hoeft je niet te schamen.
  6. Als je het moeilijk vindt om het juiste moment te kiezen, dan is de vraag ‘Hoe is het eigenlijk met jou?’ een kans om eerlijk te antwoorden en bijvoorbeeld te zeggen ‘Nou, eigenlijk niet zo goed, want…’. Je kunt natuurlijk alleen vertellen wat je op dat moment kwijt wilt.
  7. Mensen hebben vaak meer begrip dan je vooraf denkt. Als jij je angst niet meer verbergt, zal je wellicht nog versteld staan van het begrip dat je krijgt.
  8. Bedenk dat delen wederkerig is. Als jij zo moedig bent om je angst bespreekbaar te maken, dan is het voor anderen ook makkelijker om eerlijk te zijn over hun eigen psychische kwetsbaarheid.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Elke dag van 9.00 tot 13.30 kun je bellen: 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

‘De stoornis die je draagt, hoef je niet te verbergen.’ Met die slogan kweekt de overheid begrip voor iedereen die last heeft van bijvoorbeeld een piekerstoornis. Ben jij anxietas? Of denk je dat je het bent? Of wil je ook de boodschap uitdragen dat een piekerstoornis niet iets is om je voor te schamen? Bestel hier het T-shirt.

Onze hulp kost je niets. Maar als je wilt, kun je een bijdrage geven voor de kosten die wij maken om hulp te geven aan iedereen die bij ons aanklopt. Bijvoorbeeld voor ons telefoonteam, ontmoetingen met anderen, trainingen, belangenbehartiging bij zorgverleners en het mogelijk maken van wetenschappelijk onderzoek. Help je mee? Fantastisch: kijk hier hoe je ons helpt helpen.