Vertel ons gerust hoe je je voelt.

Welkom bij de ADF stichting. ADF staat voor: Angst, Dwang en Fobie. Heb je klachten op dit gebied, dan kun je bij ons terecht. Voor een luisterend oor, een goed gesprek, meer informatie, wie weet handige tips om er mee om te gaan of advies over behandeling. Wij zijn er voor jou en méér dan een miljoen andere mensen in ons land die met hun angst, dwang of fobie willen omgaan. Bel gerust als je een keer met iemand wilt praten die er het nodige van af weet. Even je hart luchten? Wij staan er open voor en helpen je graag om je weg te vinden.

Anthropofobie = Sociale angst: bang zijn dat iedereen negatief over je denkt.

Ben je bang dat iedereen negatief over je denkt? Zie je bijvoorbeeld enorm op tegen een belangrijke vergadering, omdat je bang bent dat je dichtklapt als iemand je aanspreekt? Dan heb je mogelijk Sociale angst (anthropofobie). Die angst komt op als je bijvoorbeeld op visite gaat, een toespraak houdt, in gezelschap eet, een handtekening zet, een examen doet of moet optreden (podiumvrees).

Ben je bang voor één zo’n situatie, dan noemen we dat een specifieke sociale angst. Ben je bang in allerlei situaties met mensen, dan wordt het een ‘algemene (‘gegeneraliseerde’) sociale angst’ genoemd. Soms is die angst zo sterk dat het je leven bepaalt, tijdens het werk en in je vrije tijd. In dat geval spreken we van een sociale fobie of sociale angststoornis.

Heb je last van Sociale angst, dan ben je vaak onzeker over jezelf en ben je bang dat anderen je misschien niet aardig of interessant vinden. Dit kan leiden tot lichamelijke spanningen:

• trillen
  • blozen
  • zweten
  • dichtklappen
  • je waardeloos voelen

Sociale angst zorgt ervoor dat je de neiging hebt om situaties uit de weg te gaan.

Als het niet lukt om die situaties te vermijden voel je je meestal erg angstig en gespannen. Tegelijkertijd weet je best dat je angstige reactie overdreven is. En daar kan je je weer voor gaan schamen.

Over de oorzaken van sociale angst is nog weinig bekend. Er zijn aanwijzingen dat erfelijke en biologische factoren een rol spelen bij het ontstaan. Ook traumatische ervaringen zoals pesten en je opvoeding (ouders die teveel of juist te weinig betrokken zijn) kunnen invloed hebben. Sociale angst uit zich vooral in tijden van spanning en stress.

De behandeling van een sociale angststoornis bestaat uit cognitieve gedragstherapie eventueel in combinatie met medicatie

Vertel ons gerust hoe je je voelt.In de maand april kun je iedere werkdag bellen van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur met 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Wil je wel praten over je angst, maar weer je niet hoe?
Deze 10 tips van ervaringsdeskundigen helpen je.

1. Wees voorbereid en bewaak je persoonlijke grenzen. Bedenk van tevoren wat je wel en niet kwijt wil.
  2. Kies je eigen tijd en plaats. Het is vaak makkelijker om je angst bespreekbaar te maken in een een-op-een gesprek, dan in een groep mensen.
  3. Wees eerlijk en praat vanuit jezelf.
  4. Noem het beestje bij de naam en draai er niet om heen.. Door je stoornis te benoemen, geef je duidelijkheid.
  5. Als je het moeilijk vindt om je angststoornis onder woorden te brengen, kun je een angstige situatie omschrijven die iedereen zal herkennen. Bedenk dat je niet de enige bent met een angststoornis.. 1 op de 5 mensen krijgt er in zijn leven mee te maken. Je hoeft je niet te schamen.
  6. Als je het moeilijk vindt om het juiste moment te kiezen, dan is de vraag ‘Hoe is het eigenlijk met jou?’ een kans om eerlijk te antwoorden en bijvoorbeeld te zeggen ‘Nou, eigenlijk niet zo goed, want…’. Je kunt natuurlijk alleen vertellen wat je op dat moment kwijt wilt.
  7. Mensen hebben vaak meer begrip dan je vooraf denkt. Als jij je angst niet meer verbergt, zal je wellicht nog versteld staan van het begrip dat je krijgt.
  8. Bedenk dat delen wederkerig is. Als jij zo moedig bent om je angst bespreekbaar te maken, dan is het voor anderen ook makkelijker om eerlijk te zijn over hun eigen psychische kwetsbaarheid.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Elke dag van 9.00 tot 13.30 kun je bellen: 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Onze hulp kost je niets. Maar als je wilt, kun je een bijdrage geven voor de kosten die wij maken om hulp te geven aan iedereen die bij ons aanklopt. Bijvoorbeeld voor ons telefoonteam, ontmoetingen met anderen, trainingen, belangenbehartiging bij zorgverleners en het mogelijk maken van wetenschappelijk onderzoek. Help je mee? Fantastisch: kijk hier hoe je ons helpt helpen.