Vertel ons gerust hoe je je voelt.

Welkom bij de ADF stichting. ADF staat voor: Angst, Dwang en Fobie. Heb je klachten op dit gebied, dan kun je bij ons terecht. Voor een luisterend oor, een goed gesprek, meer informatie, wie weet handige tips om er mee om te gaan of advies over behandeling. Wij zijn er voor jou en méér dan een miljoen andere mensen in ons land die met hun angst, dwang of fobie willen omgaan. Bel gerust als je een keer met iemand wilt praten die er het nodige van af weet. Even je hart luchten? Wij staan er open voor en helpen je graag om je weg te vinden.

Agorafobie = Pleinvrees: angst op drukke plekken.

Vermijd je het liefst drukke winkels? Raak je in paniek van een volle bus, tram of metro? Of voel je paniek opkomen op drukken snelwegen? Dan heb je mogelijk Plein- of straatvrees (agorafobie). Het is een paniekstoornis, die grote angst en stress oproept in dergelijke situaties.

Agorafobie: ‘Agora’ is het Griekse woord voor plein en ‘Fobos’ betekent vrees.

Een paniekaanval door pleinvrees bestaat uit een lichamelijke reactie en een geestelijke reactie. Lichamelijk kan angst leiden tot heel vervelende, maar ongevaarlijke verschijnselen:

• hartkloppingen
  • transpireren
  • trillen of beven
  • benauwdheid
  • tintelingen
  • opvliegers of koude rillingen
  • duizeligheid
  • misselijkheid
  • pijn op de borst

De geestelijke symptomen van een paniekaanval zijn ook heel naar.

• je verwacht dat er iets vreselijks gebeurt
  • je voelt je onwerkelijk
  • Je hebt het gevoel dat je buiten jezelf staat, of flauw valt
  • Je bent bang om de controle over jezelf te verliezen
  • Je bent bang dat je gek wordt, of dood gaat

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de lichamelijke oorzaken van paniekstoornissen. Onderzoekers bestuderen de structuur van de hersenen en de stofwisseling daarin. Een paniekaanval lijkt immers op een soort kortsluiting in de hersenen.

Heb je geen paniekstoornis, dan kunnen extreme omstandigheden nog wel een paniekaanval uitlokken. Heb je wel een paniekstoornis, dan kan je ook een paniekaanval krijgen in minder stressvolle situaties. De stoornis begint meestal rond je twintigste. Vaak na een ernstige gebeurtenis, zoals de dood van een van je ouders of een echtscheiding. Gek genoeg kunnen ook positieve gebeurtenissen een paniekstoornis uitlokken zoals trouwen, een promotie, of de geboorte van een kind.

De behandeling van pleinvrees bestaat uit cognitieve gedragstherapie, eventueel in combinatie met medicatie.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. In de maand april kun je iedere werkdag bellen van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur met 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Wil je wel praten over je angst, maar weer je niet hoe?
Deze 10 tips van ervaringsdeskundigen helpen je.

1. Wees voorbereid en bewaak je persoonlijke grenzen. Bedenk van tevoren wat je wel en niet kwijt wil.
  2. Kies je eigen tijd en plaats. Het is vaak makkelijker om je angst bespreekbaar te maken in een een-op-een gesprek, dan in een groep mensen.
  3. Wees eerlijk en praat vanuit jezelf.
  4. Noem het beestje bij de naam en draai er niet om heen.. Door je stoornis te benoemen, geef je duidelijkheid.
  5. Als je het moeilijk vindt om je angststoornis onder woorden te brengen, kun je een angstige situatie omschrijven die iedereen zal herkennen. Bedenk dat je niet de enige bent met een angststoornis.. 1 op de 5 mensen krijgt er in zijn leven mee te maken. Je hoeft je niet te schamen.
  6. Als je het moeilijk vindt om het juiste moment te kiezen, dan is de vraag ‘Hoe is het eigenlijk met jou?’ een kans om eerlijk te antwoorden en bijvoorbeeld te zeggen ‘Nou, eigenlijk niet zo goed, want…’. Je kunt natuurlijk alleen vertellen wat je op dat moment kwijt wilt.
  7. Mensen hebben vaak meer begrip dan je vooraf denkt. Als jij je angst niet meer verbergt, zal je wellicht nog versteld staan van het begrip dat je krijgt.
  8. Bedenk dat delen wederkerig is. Als jij zo moedig bent om je angst bespreekbaar te maken, dan is het voor anderen ook makkelijker om eerlijk te zijn over hun eigen psychische kwetsbaarheid.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Elke dag van 9.00 tot 13.30 kun je bellen: 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

‘De angst die je draagt, hoef je niet te verbergen.’ Met die slogan kweekt de overheid begrip voor iedereen die last heeft van bijvoorbeeld agorafobie. Ben jij agorafoob? Of denk je dat je het bent? Of wil je ook de boodschap uitdragen dat faalangst niet iets is om je voor te schamen? Bestel hier het T-shirt.

Onze hulp kost je niets. Maar als je wilt, kun je een bijdrage geven voor de kosten die wij maken om hulp te geven aan iedereen die bij ons aanklopt. Bijvoorbeeld voor ons telefoonteam, ontmoetingen met anderen, trainingen, belangenbehartiging bij zorgverleners en het mogelijk maken van wetenschappelijk onderzoek. Help je mee? Fantastisch: kijk hier hoe je ons helpt helpen.