Vertel ons gerust hoe je je voelt.

Welkom bij de ADF stichting. ADF staat voor: Angst, Dwang en Fobie. Heb je klachten op dit gebied, dan kun je bij ons terecht. Voor een luisterend oor, een goed gesprek, meer informatie, wie weet handige tips om er mee om te gaan of advies over behandeling. Wij zijn er voor jou en méér dan een miljoen andere mensen in ons land die met hun angst, dwang of fobie willen omgaan. Bel gerust als je een keer met iemand wilt praten die er het nodige van af weet. Even je hart luchten? Wij staan er open voor en helpen je graag om je weg te vinden.

Acrofobie = Hoogtevrees: angst voor hoogten.

Draait je maag zich om, word je duizelig en wil je het liefst iemand vastgrijpen als je op een hoog punt staat? Heb je die sterke reactie niet alleen op zo’n hoge rots, maar ook op de galerij van een flat? Dan heb je hoogtevrees.

Twee soorten hoogtevrees (combinaties komen vaak voor):

Optische Acrofobie: je kijkt vanaf een hoogte om je heen en je hele lichaam schreeuwt: het is hier gevaarlijk, wegwezen.

Cognitieve Acrofobie: de gedachten aan vallen of springen maken je bang. Je hebt angst dat je geen controle hebt over de situatie. Of je twijfelt aan de veiligheid, van bijvoorbeeld de skilift.

De meeste mensen hebben alleen hoogtevrees als ze contact met de aarde hebben. Je hebt bijvoorbeeld in je flat op 10-hoog geen enkele last, maar wel op andere hoogtes.

• gespannen gevoel
  • duizeligheid
  • hartkloppingen
  • misselijkheid
  • zweten
  • ademnood
  • verminderde concentratie
  • verkramping
  • paniek tot zelfs doodsangst
  • Te veel stress, een burn-out, of overspannen.
  • Een nare, traumatische, ervaring. Ook als het onderliggende probleem al is opgelost, kan de hoogtevrees blijven.
  • Acrofobie komt het meeste voor bij kinderen onder de 10 en volwassenen boven de 50.. Jonge kinderen kijken gedrag af van hun ouders en nemen de manier over waarop die reageren op situaties met hoogte en nemen dat over/
  • Bij ouderen kan hoogtevrees te maken hebben met voorzichtiger worden en het gevoeliger worden van het evenwichtsorgaan.

Andere oorzaken:

• Drugs, of soms al de cafeïne in koffie of energydrankjes kunnen paniekgevoelens geven.
  • Een emotioneel onveilige jeugd, of juist té beschermend, kan maken dat je angstklachten krijgt.
  • Een belangrijke gebeurtenis in je leven, die je gevoel van veiligheid en zelfvertrouwen ondermijnt.
  • Grote lichamelijke veranderingen, zoals een operatie of zwangerschap.
  • Als één van de ouders hoogtevrees heeft, dan is de kans drie tot vijf keer zo groot dat jij ook hoogtevrees, ontwikkelt

Hoogtevrees wordt een angststoornis als de angstgevoelens niet meer in verhouding staan tot het gevaar. Bijvoorbeeld als je al paniek op een keukentrapje of de op je werk gaat vermijden.

Acrofobie kan goed worden behandeld met cognitieve gedragstherapie. Als hoogtevrees samengaat met een andere (angst)stoornis, dan kan de behandeling langer duren.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. In de maand april kun je iedere werkdag bellen van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00 uur met 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Wil je wel praten over je angst, maar weer je niet hoe?
Deze 10 tips van ervaringsdeskundigen helpen je.

1. Wees voorbereid en bewaak je persoonlijke grenzen. Bedenk van tevoren wat je wel en niet kwijt wil.
  2. Kies je eigen tijd en plaats. Het is vaak makkelijker om je angst bespreekbaar te maken in een een-op-een gesprek, dan in een groep mensen.
  3. Wees eerlijk en praat vanuit jezelf.
  4. Noem het beestje bij de naam en draai er niet om heen.. Door je stoornis te benoemen, geef je duidelijkheid.
  5. Als je het moeilijk vindt om je angststoornis onder woorden te brengen, kun je een angstige situatie omschrijven die iedereen zal herkennen. Bedenk dat je niet de enige bent met een angststoornis.. 1 op de 5 mensen krijgt er in zijn leven mee te maken. Je hoeft je niet te schamen.
  6. Als je het moeilijk vindt om het juiste moment te kiezen, dan is de vraag ‘Hoe is het eigenlijk met jou?’ een kans om eerlijk te antwoorden en bijvoorbeeld te zeggen ‘Nou, eigenlijk niet zo goed, want…’. Je kunt natuurlijk alleen vertellen wat je op dat moment kwijt wilt.
  7. Mensen hebben vaak meer begrip dan je vooraf denkt. Als jij je angst niet meer verbergt, zal je wellicht nog versteld staan van het begrip dat je krijgt.
  8. Bedenk dat delen wederkerig is. Als jij zo moedig bent om je angst bespreekbaar te maken, dan is het voor anderen ook makkelijker om eerlijk te zijn over hun eigen psychische kwetsbaarheid.

Vertel ons gerust hoe je je voelt. Elke dag van 9.00 tot 13.30 kun je bellen: 0343-753 009. Voor een goed gesprek, advies, of alleen maar om even van je af te praten. Je kunt ook langskomen. Maak dan even een afspraak. Een gesprek helpt je zeker om je mogelijkheden op een rij te zetten. Hulp vragen.

Onze hulp kost je niets. Maar als je wilt, kun je een bijdrage geven voor de kosten die wij maken om hulp te geven aan iedereen die bij ons aanklopt. Bijvoorbeeld voor ons telefoonteam, ontmoetingen met anderen, trainingen, belangenbehartiging bij zorgverleners en het mogelijk maken van wetenschappelijk onderzoek. Help je mee? Fantastisch: kijk hier hoe je ons helpt helpen.